Wanneer we vakantie hebben in Malawi - Reisverslag uit Embangweni, Zuid-Afrika van Tessa Antwerpen - WaarBenJij.nu Wanneer we vakantie hebben in Malawi - Reisverslag uit Embangweni, Zuid-Afrika van Tessa Antwerpen - WaarBenJij.nu

Wanneer we vakantie hebben in Malawi

Blijf op de hoogte en volg Tessa

04 Maart 2020 | Zuid-Afrika, Embangweni

Weer tijd voor een nieuwe blog! Beetje later dan normaal, maar hé ook ik heb in Malawi vakantie

Sinds vorige week maandag (24 februari) zijn Naomi en ik begonnen met lesgeven op de C.D.S.S in Embangweni. Ik geef Aardrijkskunde aan form 2 vergelijkbaar met de 2e klas in Nederland. Ik heb 2 klassen. Nou zijn mijn klassen alleen qua grootte niet vergelijkbaar met de klassen die ik tijdens de stages in Nederland had. Nee, de klassen in Afrika zijn een stukje groter. Zo heb ik in klas 2A (of 2 east zoals het wordt genoemd) 56 leerlingen en heb ik in klas 2B ( ook wel 2 west genoemd) 59 leerlingen. Om even een beeld te schetsen voor de mensen die niet in het onderwijs zitten: alle leerlingen van deze 2 klassen zouden in Nederland zo'n 4-5 klassen vormen!

Beide klassen hebben 3 uur Aardrijkskunde in de week, waardoor ik 6 uur in de week les sta te geven hier in Malawi. De persoon waarvan ik de lessen overneem, heeft welgeteld 1 dag bij mijn lessen meegekeken. Nouja, gekeken is een groot woord in deze zin. Hij heeft achterin de klas gezeten en een toets voor één van de andere vakken die hij geeft. Uhm, okay? Niet wat ik me had voorgesteld als iemand bij jouw les even meekijkt. De rest van de dagen stond ik er alleen voor. Of alles geregeld was voordat ik les ben gaan geven? Natuurlijk niet… Zo kreeg ik pas aan het einde van de week een klassenlijst waarop stond hoeveel leerlingen ik precies in beide klassen heb. Eindelijk iets van administratie maar de klassenlijsten waren niet volledig of waren niet juist meer. Klassenlijsten maar weer teruggegeven en als het goed is krijg ik begin van volgende week de juiste klassenlijsten. Wordt nog vervolgd dus.

De lessen zelf verlopen voor alsnog verrassend genoeg soepel. Mijn Engels gaat beetje bij beetje vooruit, niet heel raar als je eigenlijk geen keus hebt dan Engels te spreken behalve in ons huisje zelf. Samen met Rebecca, zijn Naomi en ik de enige 3 die de leerlingen ook huiswerk geven en dit (gedeeltelijk) laten mee tellen voor het continous assignment waar et eindcijfer van een peridoe gedeeltelijk vanaf hangt. Beide klassen lopen parallel aan elkaar waardoor ze ook dezelfde opdrachten krijgen. Zo doende had ik besloten om in beide klassen de klas in 10 groepen te verdelen en hen in kleinere groepen te laten samenwerken aan de opdracht. De opdracht zelf was niet heel lastig en heb de groepen vervolgens willekeurig ingedeeld. Ik heb de leerlingen meerdere keren verteld war de opdracht was en wat ik van de groepen terug wilde zien op de poster. De opdracht hadden ze op maandag van mij gekregen en ik wilde dat de leerlingen dit de les erna kort zouden delen met elkaar.

Zo gezegd zo gedaan… Soms gaan dingen net iets anders dan hoe je ze gepland had en dit is net zo’n voorbeeld. Bij klas 2A had iedereen netjes de poster af en meegenomen: klaar om te presenteren. Bij klas 2B verliep het net een beetje anders, waardoor ik besloten had om de presentaties een dag later te doen. De leerlingen hebben de mogelijkheid gekregen om de poster bij mij in te leveren zodat ik ze de dag erna mee zou nemen. Dat hoefde niet. De dag erna had bijna geen een groepje de poster bij. Alle groepen die de poster niet bij zich hadden, hebben geen punten gekregen voor het continous assignment. Vervolgens heb ik in klas 2B een donderpreek gehouden waar je u tegen zegt. Ik was zelf verbaasd over mijn eigen preek in het Engels, maar ik geloof wel dat mijn boodschap is overgekomen bij deze klas.

We kregen deze week ook te horen dat de week erop (deze week op het moment van schrijven van deze blog) een mid-term holiday was. We hebben een weekje vakantie van de CDSS. Naomi en ik hadden besloten om een paar dagen weg te gaan. We besloten om naar Nkhata Bay te gaan, aan Lake Malawi. We zijn op zaterdag vertrokken en zijn dinsdags weer weggegaan. We hebben overnacht in Mayoka Village, wat in een heuvel is gebouwd. Ik kan je wel zeggen dat we de afgelopen paar dagen heerlijk vertoeft hebben op en aan het water in Mayoka Village. Tijdens onze eerste dag in Mayoka Village hebben we een Amerikaanse en een Canadeese ontmoet waar het heel goed mee klikte. We besloten om met z’n vieren met een paddle board het meer op te gaan. Leuk idee, maar ik heb nog nooit op een paddle board gestaan. In de dagen die volgden heb ik steeds geoefend op de paddle board, maar er echt op staan tja, dat kan ik gewoon (nog) niet. Iets met een slechte balans op water ;-).
aaä
Tijdens het verblijf aan het water hebben we ook nog kennis gemaaakt met 2 Libanese mannen. Echt super aardig! Leuke gesprekken mee gevoerd en ook met deze mannen klikte het verder prima. Nummers uitgewisseld voor als we ooit in de buurt van Livingstonia (nog noordelijker van waar wij zitten) dan moesten we zeker langskomen. Op dinsdag hebben ze ons ook een lift naar Mzuzu gegeven omdat ze daar toevallig moesten zijn, dus dat was voor ons wel mooi meegenomen!
Eenmaal in Mzuzu aangekomen zijn we eerst naar Joy’s Place gegaan waar we de laatste dag en nacht zouden doorbrengen voordat we terug naar Embangweni zouden gaan. Het eten bij Joy’s is gewoon super goed en lekker, dus heb daarvan ook zeker genoten! We hadden van Rebecca gehoord dat ze bij Umuntu super lekkere burgers hadden, dus dat hebben we zeker uitgeprobeerd. Er was geen woord van gelogen, want dit waren toch echt op zeker de beste burgers die ik ooit heb gegeten!

Tijdens de afgelopen paar dagen was het fijn dat we even WiFi hadden, zodat we nu even niet alles via onze bundel hoefden te doen. Van de gelegenheid gebruik gemaakt en even wezen bellen met mn pap en petemama. Wat was het fijn om even met het Nederlandse te bellen en te horen hoe het daar gaat nu. Voor mijn idee staat de wereld in Nederland namelijk een beetje stil nu ik hier in Malawi ben. Ik weet dat dit niet zo is, maar het voelt wel zo.

Nu zal je je vast wel afvragen of er dan geen bijzondere dingen zijn gebeurd de afgelopen week. Natuurlijk is dit gebeurd.

1. Ik heb een soort van discussie/meningsverschil met een van de docenten op de CDSS. Er waren vorige week grotendeels mid term exams (soort tussentijds examen), en een van de docenten dacht zomaar zonder enig overleg mijn les daarvoor te kunnen gebruiken. Ik nogal gepikeerd teruggegaan naar de personeelskamer en eerst in het Nederlands mn verhaal gedaan tegen Naomi en toen tegen een andere docent verteld wat er was gebeurd. Vervolgens wel mn les deels kunnen geven, maar ook naar de head teacher gegaan om te vertellen wat er is gebeurd.
De docente waar ik het over heb mag ik namelijk niet bepaald. De eerste dag dat wij überhaupt in ons huisje zaten, heeft ze me namelijk nogal beledigd. Ik ben iemand die dit niet vergeet, maar dit deed zij gewoon expres. Ik bedoel er hangt gewoon een rooster voor alle klassen in de staff room, dus het excuus dat ze niet wist dat ik op dat moment les had was dus alweer weggevaagd. Dat beloofd nog wat voor de aankomende 4 maanden.

2. Naomi is soort van tegen een andere docent in gegaan die een steen naar zn eigen hond wilde gooien. Zijn hond bijt volgens hem studenten en wilt hij daarom niet bij de school in de buurt wilt hebben. Okay, dat idee snap ik dan nog wel een beetje maar een steen gooien doe je gewoon niet. Naomi’s reactie was om te roepen dat hij geen steen gaat gooien naar een hond. In plaats dat hij naar Naomi ging om zijn verhaal te doen, ging hij eerst naar mij toe. Alsof ik het goed zou vinden dat hij een steen naar zn hond zou gooien. Ik heb hem gezegd dat ik snap dat hij zn hond niet in de buurt van de school wil hebben maar dat ik het ook niet oké vind dat hij een steen wilde gooien.
Vervolgens heeft ie ons de rest van de dag genegeerd en doet ie nu fake aardig.

Ondertussen zijn we bekend met het begrip regenseizoen en dat in Malawi. De afgelopen week heeft het iedere dag voor minstens 4-5 uur verrekkes hard geregend. Meestal klaart het wel op maar is het klammig. Ook stroomuitval is steeds regelmatiger in Embangweni. Overdag maakt het me niet zoveel uit want dan is het toch licht buiten, maar ‘s avonds is het gewoon vervelend want je ziet dan echt niets….

Vanaf morgen maar weer lessen voorbereiden en waarschijnlijk deze week nog naar Lilongwe voor een stempel van de immigratie… Wordt in de volgende blog vervolgd!


  • 04 Maart 2020 - 16:05

    Jose:

    Hoi lieverd
    Het was inderdaad fijn weer elkaar weer even te spreken.
    Zoals ik steeds zeg jullie doen het super.
    Ik ben trots op jullie.
    Groetjes aan Naomi

  • 04 Maart 2020 - 18:32

    Marieke:

    Jullie zijn al helemaal ingeburgerd hé, leuk om te lezen. Groetjes, ook aan Naomi.

  • 04 Maart 2020 - 18:52

    Constance:

    Hoi,ik las dat jullie een leuke vakantie hadden en nieuwe vrienden hebben gemaakt. Leuk om je nieuwe blog te lezen. Groetjes Constance en Arjan.

  • 05 Maart 2020 - 09:18

    Kees-Jan:

    Hoi. Heb je uitgezocht waarom de lln hun huiswerk niet gemaakt hebben? Was het luiheid (wat wij vaak denken) of hadden ze andere verplichtingen zoals thuis werken of zo? Probeer er achter te komen.
    Goed dat jullie duidelijk maken dat jullie niet over je heen laten lopen. Het is een ritueel zoals op bijna iedere werkplek: de nieuwe collega's moeten uitgetest worden.

    Heel veel succes de komende tijd en als het donker is: vroeg naar bed! :-)

  • 05 Maart 2020 - 14:13

    Nienke:

    Ha Tessa, al flink aan het lesgeven. En hoe! Heel knap hoe je al bezig bent. En dat Engels, dat vond ik zelf nogal wat in Oeganda... ze spraken daar alles zo anders uit. Is dat in Malawi ook? Versta je ze al goed? Op een gegeven moment heb je het door he? Ik vroeg me nog af of je erachter bent gekomen waarom de ene klas de posters allemaal af hadden en de andere klas niet.
    Hoe gaat het contact met de docent waar je moeite mee hebt? Probeer ervoor te zorgen dat je wel netjes met de situatie omgaat door bij jezelf te blijven, aan te geven wat niet fijn voor jou is en wat jij denkt dat de afspraken zijn. Dat is beter dan de vinger naar de ander te wijzen en wordt misschien ook niet altijd even goed ontvangen (ook niet door andere collega’s?). Het zelfde geldt denk ik ook voor het geval met de steen die naar de hond gegooid werd. Probeer het een volgende keer eens anders aan te vliegen: niet met de vinger wijzen wat ze niet goed doen. Wel kun je voorzichtig laten weten hoe dat in jouw/onze cultuur gaat en dat je het lastig vindt om te zien. Of stel vragen om erachter te komen waarom bepaalde dingen daar gaan zoals ze gaan (zodat je het zelf ook beter kunt begrijpen). En soms misschien gewoon op je tong bijten… Je wil natuurlijk niet iedereen op je nek halen en in sommige dingen kunnen jullie echt niet in zo’n korte tijd verandering in aanbrengen.
    Wat leuk oook dat jullie ook al andere 'reizigers' tegen zijn gekomen uit alle windstreken van de wereld. Voor de afwisseling heel fijn lijkt mij. Ik ben benieuwd hoe het is om steeds meer verschillende plekken te zien in Malawi. Zijn er grote verschillen tussen de gebieden in dit langwerpige land?
    Groetjes, Nienke

  • 06 Maart 2020 - 08:02

    Cees Van Antwerpen:

    Ha lieve dochter.Het was fijn om je weer even te spreken.Jullie doen het goed in Malawi.Blijf vooral genieten en plezier te hebben daar.Dit is een avontuur die je niet snel zal vergeten.Doe de groetjes aan Naomi.Hou van jou .xxx papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Voor de minor "Onderwijs in Internationaal Perspectief" ga ik voor 4,5 maand naar Malawi toe. Ik ben grotendeels van mijn minor in Embangweni te vinden, maar ga ook nog naar Lilongwe toe en reizen samen met Naomi! In Malawi ga ik onder andere lesgeven op scholen, workshops geven aan toekomstige docenten en wil ik mij meer gaan verdiepen in het land zelf. Ik hoop tijdens mijn reis een hoop nieuwe ervaringen op te doen en ook te leren!

Actief sinds 16 Jan. 2020
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 905

Voorgaande reizen:

10 Februari 2020 - 22 Juni 2020

Let's go to Malawi

Landen bezocht: